ऋषिकेश मुखर्जी (मृत्यु: 27 अगस्त 2006)

August 27, 2017

ऋषिकेश मुखर्जी (जन्म: 30 सितंबर 1922 - मृत्यु: 27 अगस्त 2006) हिन्दी फ़िल्मों में एक ऐसे फ़िल्मकार के रूप में विख्यात हैं, जिन्होंने बेहद मामूली विषयों पर संजीदा फ़िल्में बनाने के बावजूद उनके मनोरंजन पक्ष को कभी अनदेखा नहीं किया। यही कारण है कि उनकी सत्यकाम, आशीर्वाद, चुपके-चुपके और आनंद जैसी फ़िल्में आज भी बेहद पसंद की जाती हैं। ऋषिकेश मुखर्जी की अधिकतर फ़िल्मों को पारिवारिक फ़िल्मों के दायरे में रखा जाता है क्योंकि उन्होंने मानवीय संबंधों की बारीकियों को बखूबी पेश किया। उनकी फ़िल्मों में राजेश खन्ना, अमिताभ बच्चन, धर्मेन्द्र, शर्मिला टैगोर, जया भादुड़ी जैसे स्टार अभिनेता और अभिनेत्रियां भी अपना स्टारडम भूलकर पात्रों से बिल्कुल घुलमिल जाते हैं।


परिचय-
30 सितंबर 1922 को कोलकाता में जन्मे ऋषिकेश मुखर्जी फ़िल्मों में आने से पूर्व गणित और विज्ञान का अध्यापन करते थे। उन्हें शतरंज खेलने का शौक़ था। फ़िल्म निर्माण के संस्कार उन्हें कोलकाता के न्यू थिएटर से मिले। उनकी प्रतिभा को सही आकार देने में प्रसिद्ध निर्देशक बिमल राय का भी बड़ा हाथ है।
ऋषिकेश मुखर्जी ने 1951 में फ़िल्म “दो बीघा ज़मीन” फ़िल्म में बिमल राय के सहायक के रूप में अपना कैरियर शुरू किया था। उनके साथ छह साल तक काम करने के बाद उन्होंने 1957 में “मुसाफिर” फ़िल्म से अपने निर्देशन के कैरियर की शुरुआत की। इस फ़िल्म ने बॉक्स ऑफिस पर अच्छा प्रदर्शन तो नहीं किया लेकिन राजकपूर को इतना प्रभावित किया कि उन्होंने अपनी अगली फ़िल्म “अनाड़ी” (1959) उनके साथ बनाई। ऋषिकेश मुखर्जी की फ़िल्म निर्माण की प्रतिभा का लोहा समीक्षकों ने उनकी दूसरी फ़िल्म अनाड़ी से ही मान लिया था। यह फ़िल्म राजकपूर के सधे हुए अभिनय और मुखर्जी के कसे हुए निर्देशन के कारण अपने दौर में काफ़ी लोकप्रिय हुई। इसके बाद मुखर्जी ने कभी पीछे मुड़कर नहीं देखा, उन्होंने “अनुराधा”, “अनुपमा”, “आशीर्वाद” और “सत्यकाम” जैसी ऑफ बीट फ़िल्मों का भी निर्देशन किया। ऋषिकेश मुखर्जी ने चार दशक के अपने फ़िल्मी जीवन में हमेशा कुछ नया करने का प्रयास किया। ऋषिकेश मुखर्जी की अंतिम फ़िल्म 1998 की “झूठ बोले कौआ काटे” थी। उन्होंने टेलीविजन के लिए तलाश, हम हिंदुस्तानी, धूप छांव, रिश्ते और उजाले की ओर जैसे धारावाहिक भी बनाए।


अभिनय ही नहीं, गानों के फ़िल्मांकन के मामले में भी ऋषिकेश मुखर्जी बेजोड़ थे। अनाड़ी फ़िल्म का गीत सब कुछ सीखा हमने न सीखी होशियारी.. आनंद फ़िल्म का गीत 'कहीं दूर जब दिन ढ़ल जाए.., अभिमान का गीत नदिया किनारे.., नमक हराम का गीत नदिया से दरिया, दरिया से सागर.., अनुराधा का गीत हाय वो दिन क्यों न आए.., गुड्डी का गीत हम को मन की शक्ति देना.. और गोलमाल का गीत आने वाला पल.. आज भी बेहद आकर्षित करते हैं।


ऋषिकेश मुखर्जी ने एक बार कहा था कि परदे पर किसी जटिल दृश्य के बजाय साधारण भाव को चित्रित करना कहीं अधिक मुश्किल कार्य है। इसलिए मैं इस तरह के विषय में अधिक रुचि रखता हूं। मैं अपनी फ़िल्मों में संदेश को मीठी चाशनी में पेश करता हूं, लेकिन हमेशा इस बात का ध्यान रखता हूं कि इसकी मिठास कहीं कड़वी न हो जाए।
प्रमुख फ़िल्में


अनुराधा (1960)
आनंद (1972)
गोलमाल (1979)
बावर्ची (1972)
नमक हराम (1973)
अभिमान (1973)
बुड्ढा मिल गया (1971)
गुड्डी (1971)
मिली (1975)
सत्यकाम (1969)
चुपके चुपके (1975)
अनाड़ी (1959)


सम्मान और पुरस्कार
-1961 में ऋषिकेश मुखर्जी की फ़िल्म “अनुराधा” को राष्ट्रीय फ़िल्म पुरस्कार से सम्मानित किया गया।
-1972 में उनकी फ़िल्म “आनंद” को सर्वश्रेष्ट कहानी के फ़िल्मफेयर पुरस्कार से सम्मानित किया गया।
-इसके अलावा उन्हें और उनकी फ़िल्म को तीन बार फ़िल्मफेयर बेस्ट एडिटिंग अवार्ड से सम्मानित किया गया जिसमें 1956 की फ़िल्म “नौकरी”, 1959 की “मधुमती” और 1972 की आनंद शामिल है।
-उन्हें 1999 में भारतीय फ़िल्म जगत के शीर्ष सम्मान दादा साहब फाल्के पुरस्कार से नवाजा गया।
-साल 2001 में उन्हें “पद्म विभूषण” से नवाजा गया।

मुंबई में 27 अगस्त 2006 को हिन्दी फ़िल्मों के इस लोकप्रिय फ़िल्मकार ने इस संसार रूपी चित्रपट को विदा कह दिया। वर्तमान फ़िल्मों में जब हम कॉमेडी के नाम पर द्विअर्थी शब्दों का प्रयोग देखते हैं तो ऋषिकेश मुखर्जी की कमी बहुत खलती है।


Hrishikesh Mukherjee (30 September 1922 – 27 August 2006) was an Indian film director known for a number of films, including Satyakam, Chupke Chupke, Anupama, Anand, Abhimaan, Guddi, Gol Maal, Majhli Didi, Chaitali, Aashirwad, Bawarchi, Kissi Se Na Kehna and Namak Haraam.


Popularly known as Hrishi-da, he directed 42 films during his career spanning over four decades, and is named the pioneer of the 'middle cinema' of India. Renowned for his social films that reflected the changing middle-class ethos, Mukherjee "carved a middle path between the extravagance of mainstream cinema and the stark realism of art cinema".


He also remained the chairman of the Central Board of Film Certification (CBFC) and of the National Film Development Corporation (NFDC).The Government of India honoured him with the Dada Saheb Phalke Award in 1999 and the Padma Vibhushan in 2001. He received the NTR National Award in 2001 and he also won eight Filmfare Awards.
Hrishikesh Mukherjee was born in the city of Calcutta in pre-independence India (now Kolkata) to a Bengali family. He studied science and graduated in chemistry from the University of Calcutta. He taught mathematics and science for some time.
Mukherjee chose to begin working, initially as a cameraman, and then film editor, in B. N. Sircar's New Theatres in Calcutta in the late 1940s, where he learned his skills from Subodh Mitter ('Kenchida'), a well known editor of his times.He then worked with Bimal Roy in Mumbai as film editor and assistant director from 1951,participating in the landmark Roy films Do Bigha Zamin and Devdas.


His debut directorial venture, Musafir (1957), was not a success, but he persisted and received acclaim for his second film Anari in 1959. The film, crew and cast won five Filmfare Awards, with Mukherjee only losing the Best Director Award to his mentor, Bimal Roy.


In the following years he made numerous films. Some of his most notable films include: Anuradha (1960), Chhaya (1961), Asli-Naqli (1962), Anand (1971), Anupama (1966), Aashirwad (1968), Satyakam (1969), Guddi (1971), Bawarchi (1972), Abhimaan (1973), Namak Haraam (1973), Mili (1975), Chupke Chupke (1975), Alaap (1977), Gol Maal (1979), Khubsoorat (1980) and Bemisal (1982). He was the first to introduce Dharmendra in comedy roles, through Chupke Chupke, and gave Amitabh Bachchan his big break with Anand in 1970, along with Rajesh Khanna, he also introduced Jaya Bhaduri to Hindi cinema in his film Guddi. Having worked with his mentor, Bimal Roy as an editor, in films like Madhumati, he was much sought after as an editor as well.
Hrishikesh Mukherjee was honoured with the Dadasaheb Phalke Award by the Government of India, in 1999.[9] Mukherjee was chairman of the Central Board of Film Certification and of the National Film Development Corporation. He was also awarded the Padma Vibhushan, the second highest civilian award for his contribution to Indian cinema by government of India in 2001 . The International Film Festival of India honoured him with a retrospective of his films in November 2005. He holds the distinction of working with almost all the top Indian stars since independence of India in 1947.


His last film was Jhooth Bole Kauwa Kaate. Since his original hero Amol Palekar had grown old he had to cast Anil Kapoor. He has also directed TV serials like Talaash.
Hrishikesh Mukherjee was married and has three daughters and two sons. His wife died more than three decades before him. His younger brother Dwarkanath Mukherjee helped write the screenplay for many of his films. He was an animal lover and had many dogs and sometimes an odd cat at his residence in Bandra, Mumbai. He used to stay alone with servants and pets in his last phase of life. Family members and friends would visit him regularly.
Hrishikesh Mukherjee was suffering from chronic renal failure and would go to Lilavati Hospital for dialysis. He was admitted to Leelavati Hospital in Mumbai early on Tuesday, 6 June 2006 after he complained of uneasiness. Mukherjee died ten weeks later on 27 August 2006.



Awards



2001: Padma Vibhushan by the Government of India
2001: NTR National Award



Berlin International Film Festival
1961: Golden Bear: Nomination: Anuradha



Filmfare Awards
1956: Filmfare Best Editing Award: Naukari
1959: Filmfare Best Editing Award: Madhumati
1970: Filmfare Best Screenplay Award: Anokhi Raat
1972: Filmfare Best Movie Award: Anand shared with N. C. Sippy
1972: Filmfare Best Editing Award: Anand
1972: Filmfare Best Story Award: Anand
1981: Filmfare Best Movie Award: Khubsoorat shared with N. C. Sippy
1994: Filmfare Lifetime Achievement Award – South (1994)



National Film Awards
1957: Certificate of Merit for Third Best Feature Film in Hindi – Musafir
1959: President's Silver Medal for Best Feature Film in Hindi – Anari
1960: President's Gold Medal for the All India Best Feature Film – Anuradha
1966: President's Silver Medal for Best Feature Film in Hindi – Anupama
1968: President's Silver Medal for Best Feature Film in Hindi – Aashirwad
1969: President's Silver Medal for Best Feature Film in Hindi – Satyakam
1970: President's Silver Medal for Best Feature Film in Hindi – Anand
1999: Dada Saheb Phalke Award



Notable films
Year Film Starring
1957 Musafir Dilip Kumar, Kishore Kumar, Suchitra Sen and Usha Kiran.
1959 Anari Raj Kapoor, Nutan, Lalita Pawar and Motilal.
1960 Anuradha Balraj Sahni, Leela Naidu
1961 Chhaya Sunil Dutt, Asha Parekh
1962 Asli-Naqli Dev Anand, Sadhna
Aashiq Raj Kapoor, Padmini
1964 Saanjh Aur Savera Guru Dutt
1966 Anupama Dharmendra, Sharmila Tagore, Shashikala, Tarun Bose
Gaban Sunil Dutt, Sadhana
1967 Majhli Didi Dharmendra, Meena Kumari
1968 Aashirwad Ashok Kumar
1969 Satyakam Dharmendra, Sharmila Tagore
Pyar Ka Sapna Mala Sinha, Biswajeet
1971 Anand Rajesh Khanna, Amitabh Bachchan
Guddi Dharmendra, Jaya Bhaduri, Utpal Dutt, Samit Bhanja
1972 Bawarchi Rajesh Khanna, Jaya Bhaduri
1973 Abhimaan Amitabh Bachchan, Jaya Bhaduri, Asrani
Namak Haraam Rajesh Khanna, Amitabh Bachchan, Rekha
1975 Chupke Chupke Dharmendra, Amitabh Bachchan, Sharmila Tagore, Jaya Bhaduri
Mili Amitabh Bachchan, Jaya Bhaduri
Chaitali Dharmendra, Saira Banu
1977 Alaap Amitabh Bachchan, Rekha
1979 Gol Maal Amol Palekar, Utpal Dutt, Bindiya Goswami
1980 Khubsoorat Rekha, Rakesh Roshan, Ashok Kumar
1981 Naram Garam Amol Palekar, Utpal Dutt, Swaroop Sampat, Shatrughan Sinha
1983 Rang Birangi Amol Palekar, Parveen Babi, Deepti Naval, Farooq Sheikh
1983 Kissise Na Kehna Utpal Dutt, Deepti Naval, Farooq Sheikh
Achha Bura Raj Babbar, Anita Raj



Films as director
Musafir (1957)
Anari (1959)
Anuradha (1960)
Memdidi (1961)
Chhaya (1961)
Asli-Naqli (1962)
Aashiq (1962)
Sanjh Aur Savera (1964)
Do Dil (1965)
Gaban (1966)
Biwi Aur Makaan (1966)
Anupama (1966)
Majhli Didi (1967)
Aashirwad (1968)
Satyakam (1969)
Pyar Ka Sapna (1969)
Anand (1970)
Guddi (1971)
Buddha Mil Gaya (1971)
Sabse Bada Sukh (1972)
Bawarchi (1972)
Abhimaan (1973)
Namak Haraam (1973)
Phir Kab Milogi (1974)
Mili (1975)
Chupke Chupke (1975)
Chaitali (1975)
Arjun Pandit (1976)
Alaap (1977)
Kotwal Saab (1977)
Naukri (1978)
Gol Maal (1979)
Jurmana (1979)
Khubsoorat (1980)
Naram Garam (1981)
Bemisal (1982)
Kissi Se Na Kehna (1983)
Rang Birangi (1983)
Achha Bura (1983)
Jhoothi (1985)
Namumkin (1988)
Jhooth Bole Kauwa Kaate (1998)
Films as editor, writer or assistant director[edit]
Year Film Production
Function Notes
1947 Tathapi
1950 Maa
1951 Do Bigha Zamin Scenario, editor, Assistant Director
1953 Parineeta Editor
1954 Biraj Bahu Editor
1955 Devdas
1955 Garam Coat Editor
1958 Madhumati Editor
1959 Heera Moti
1961 Char Diwari Editor
1965 Chemmeen Editor
1970 Dastak Editor
1977 Alaap Story, producer
1977 Anuroopa One and only Kannada Film as editor
1983 Coolie Editor